
Super leuk dat jij geïnteresseerd bent in het organiseren van Netwerkbijeenkomsten. Ik neem je globaal mee waar je allemaal rekening mee kan houden als je deze zelf gaat organiseren. En hoe ik dit heb aangepakt.
Redenen
Ik ben in 2021 verhuisd vanuit Amersfoort naar Dwingeloo. Ik kende hier niemand en wilde mijn bedrijf Mums&more min of meer opnieuw opzetten. Ik zocht dus klanten, maar ook vooral andere vrouwen die in deze branche (zwangeren en moeders) werkzaam waren. Mijn reden om een netwerkbijeenkomst te organiseren was dus met name om meer mensen te leren kennen en mijzelf zichtbaarder te maken. Andere redenen kunnen zijn om simpelweg winst te maken (je blijft toch een ondernemer), jezelf beter te leren voorstellen of om meer ondernemers te kennen waar jij iets aan gaat hebben (denk bijvoorbeeld aan een fotograaf). Ik zou dus altijd wel breder kijken dan alleen de branche waarin je werkzaam bent. En bedenk je of je alleen vrouwen wilt, of dat mannen ook welkom zijn.
Zelf netwerken
Zelf ben ik naar 2 verschillende netwerkbijeenkomsten geweest voordat ik ze zelf startte. Zo kon ik inschatten welke punten ik ook zou willen en wat liever niet. Er zijn organisaties die bijvoorbeeld een vaste prijs hebben, waar de drankjes en entree bij in zit (bijvoorbeeld Netwerken op Hakken), maar er zijn er ook bij die (elke week) een ontbijt gezamenlijk doen (bijvoorbeeld De Ontbijtclub in midden Nederland of BLiZZ Business in het zuiden van Nederland). Daarnaast ben ik in de ondernemersvereniging gegaan van dit dorp. Hier vind je vaak mensen die al veel anderen kennen.
Voorbereiding 2-3 maanden
De prijs kan een drempel zijn om wel of niet te komen. Wil je startende ondernemers bereiken, hou dan de prijs laag. Als je bijvoorbeeld een spreker hebt, kan de prijs natuurlijk weer hoger. Hapjes of drankjes apart geeft een ‘eerlijke’ indruk.
Bij het plannen van een netwerkevent kijk ik meestal 2 of 3 maanden vooruit. Op korte termijn kunnen we veel mensen niet.
De locatie vastleggen kan ook mogelijkheden bieden voor wat extra bekendheid. Misschien via socials, maar ook een flyer daar ophangen? Ik betaal voor de locatie geen huur. Zij hebben extra inkomsten doordat jij komt met een groep mensen. Een aparte ruimte is wel fijn, anders zit je misschien tussen restaurantgasten. En een netwerkbijeenkomst is vaak wel een kippenhok…
Ik heb een flyer gemaakt via Canva met een Qr code erop. Deze hang ik op in de regio waar ik de bijeenkomst houd. Je kan ook een paar posts/reels maken met waarom netwerken handig is of welke vragen je kan stellen tijdens zo’n avond.
Ook zorg ik dat er op mijn website een pagina is over de netwerkbijeenkomst.
Ik deel op Insta in de Hoogtepunten wie er komen, doordat ik ze hierin tag, delen ze de story zelf vaak ook weer.
Zit je in communities op Facebook of op de Huddle (zoals deze) kijk of je hier ook jouw event mag delen. Ook LinkedIn is een goede hiervoor.
Spread the word!!
Voorbereiding 2-3 dagen
Een paar dagen voor het Event maak ik er een reel van. Deze wordt vaak veel gedeeld en bekeken.
Ook mail ik de ondernemers die komen even nog met de locatie, de tijd, verwijs ik naar mijn socials en zet ik mogelijke vragen die ze kunnen stellen aan anderen even op een rij. Wees je er van bewust dat sommigen het heel spannend kunnen vinden!
Dé dag van de netwerkbijeenkomst
Houd deze dag jouw mail in de gaten. Er zullen waarschijnlijk verschillende ondernemers nog even mailen. Om een laatste check, een aanmelding of zich af te melden. Bedenk van te voren of ze toch betalen als ze niet komen.
Deel op socials nog even dat je er zin in hebt. Andere onderneemsters zullen waarschijnlijk hun garderobe al doorgaan; WAT MOET IK AAN??
Zelf kom ik altijd iets eerder dan de gereserveerde tijd. Even kijken of alles duidelijk is afgesproken. Ik verwelkom alle gasten persoonlijk. Uiteraard heb ik even geoefend op de namen en bedrijven 😉 Ik heb het ook wel eens gehad dat je binnenstapt en je daar heel alleen staat te staan. Dat voelt niet fijn.
Eenmaal allemaal binnen en voorzien van een drankje doe ik een korte introductie. Ik stel mezelf voor, heet ze welkom. En het liefst gun ik iedereen een (hele) korte pitch: wie ben je, wat doe je? Zo weet iedereen met wie hij/zij contact wil zoeken.
Ik zorg dat ik iedereen wel even kort gesproken heb op de avond. Ook kies ik 1 of 2 momenten om even een foto te maken.
En dat ik ze weer gedag zeg als ze weggaan. Zelf ga ik uiteraard als laatste weg.
Na de netwerkbijeenkomst
Je zal merken dat de deelneemsters enthousiast delen waar ze zijn geweest. Liefst met foto’s. Deel deze (en die je zelf hebt gemaakt) en tag mensen hier weer in.
Ik maak ook een reel achteraf met deze foto’s.
Ook mail ik ze na afloop nog even. Bijvoorbeeld met mijn ervaring van de avond, de feedback en/of een nieuwe netwerkdatum.
Super leuk als ik jou geïnspireerd heb om zelf ook zoiets te organiseren. Deel het vooral hier op de Community, zodat je misschien ook anderen inspireert en mensen van hier kunnen aansluiten.
Heel veel succes met organiseren en vooral veel plezier!
Ondernemende groet,
Karlijn